fatemeh
![](https://rozup.ir/up/moisrex/Pictures/Medal/3.gif) ![](https://rozup.ir/up/moisrex/Pictures/Medal/3.gif) ![](https://rozup.ir/up/moisrex/Pictures/Medal/3.gif) ![](https://rozup.ir/up/moisrex/Pictures/Medal/3.gif) ![](https://rozup.ir/up/moisrex/Pictures/Medal/3.gif) ![](https://rozup.ir/up/moisrex/Pictures/Medal/3.gif)
![](http://forums.pichak.net/images/ranks/01.gif)
ارسالها : | 983 |
عضويت : | 10 /3 /1393 |
تشکر ها: | 518 |
تشکر شده : | 591 |
|
تجزیه و تحلیل آثار ( شام آخر)
شــــام آخــــــر
تابلوی شــــــام آخــــر
این تابلو که خیلی معروفِ اثری از لئوناردو داوینچی..
لئوناردو طراح ،نقاش و دانشمند قرن 15 میلادی که تابلوهای معروفی رو از خودش به جا گذاشته!
مشهور ترین تابلو های داوینچی، لبخند ژکوند یا همون مونالیزاست
می خواستم درباره ی این اثر مهم (شام آخر) توضیحات بدم تا معلوم بشه این تابلو چرا انقدر مشهوره
همون طور که در تصویر میبینید مردی که در وسط قرار داره خود حضرت مسیح وعلت وسط قرار گرفتنش
این که مهمترین یا نقش اصلی در این تابلو خود حضرت مسیح .
اطرافیان همه از یاران وحواریون هستن!
در پشت سر حضرت مسیح سه پنجره میبینید که بزرگترین پنجره که نور بیشتری داره پشت سر خود حضرت مسیح
قرار داره اگه دقت کنید نقطه ی گریز تمام خطوط خود حضرت مسیح!
اگه تصویر باکیفیتش رو ببینید بهتر متوجه میشید
وقوسی که بالا پنجره وجود داره باعث نورانیت حضرت مسح شده و یک جور هاله ی پنهانی برای چهره ی او به وجود آورده.
همین طور که می بینید خطوطی که از زیر میز به حضرت مسح رسیده مثل یک مثلث شده
و حتما میدونید که مثلث جزء پایدار ترین اشکال هندسی ست و با نوک تیز خود از نظر هندسی بیشترین اوج را دارد!
و سر مسیح درست در نقطه ی اوج این مثث قرار داره و دستانش ضلع های این مثلث هستن.
سمت چپ عیسی شش نفر هستند.
سه نفر انتهایی سه مرد هستند که مشغول صحبت با هماند. نوع حرف زدنشان
نگرانی را نشان می دهد که نفر سوم از سمت چپ (منظور چپ میز است) به سمت عیسی اشاره دارد.
سه نفر بعدی
مستقیما به طرف خود عیسی هستند و شکل و شمایل آنها نشان می دهد که دارند توصیههایی به عیسی می کنند.
اما سمت راست عیسی! همه چیز اینجاست. همه ی آن چیزی که در این رمان راز آلود می گذرد در این قسمت نقاشی
است. تعلیمات مسیحیت می گوید تمام دوازده نفری که اینجا هستند دوازده مرد می باشند. ولی «دن براون» در رمانش
می خواهد اثبات کند که داستان چیز دیگری است.
اگر کمی دقیقتر نگاه کنید سمت راست عیسی فردی را می بینید که
ظاهر و فیزیکش چندان مردانه نیست. به یقه او دقت کنید. یقه ده نفر دیگر به شکل بیضی هایی است به سمت شانه ها
باز شده اما یقه ایشان به شکل یک هفت فارسی است که نقطه تیز پایین آن به سمت سینهها آمده و از طرفین باز نشده.
این دقیقا تفاوت یقه لباس های مردانه و زنانه در زمان داوینچی است.
البته شخصی که سمت راست او نشسته هم یقهای
باز به سمت سینه هایش دارد که از ریش و سینه او مشخص است که یک مرد است و یقهاش بیتشر به یک یقه پاره شده
می ماند.
آن شخصی که سمت راست عیسی نشسته از نظر داوینچی یک زن است نه یک مرد! (البته این را دن براون در
رمانش می گه) این زن دستانش را خیلی آرام روی میز گذاشته و بر خلاف دیگران که با هیجان کنار عیسی نشستهاند
بسیار متین است، سرش را به سمت پیرمردی بد چهره و خشمگین خم کرده.
به پیرمرد نگاه کنید. اگر به نشستن ها دقت
کنید می بینید که همه کنار میز جا شدهاند ولی او نه! انگار از پشت سر و مخفیانه چیزی می گه و هشدار می دهد. این
وسط نفر دوم از سمت راست (منظور سمت راست میز است) دستش رو روی شانههای او گذاشته به او چیزی می گه.
اون پیرمرد پطرس رئیس کلیسا. اگه دقت کنید! خانم گفته شده لباس هایش دقیقا متضاد لباس
عیسی است. حتی عیسی به چپ متمایل است و او راست.
نقطه اتکای نقاشی هم برخلاف تصور اولیه عیسی نیست،
بلکه یک حرف V است که بین عیسی و آن زن ایجاد شد. ترکیبی که بین عیسی و آن زن است شبیه حرف M است. اول
واژه Marriage به معنی ازدواج، یعنی همان چیزی که برای روحانیون مسیحی طبق تعالیم مسیحیت حرام است.
فیلا همین قدر تونستم توضیح بدم...
بعدا باز هم براتون میگم!!
|
|
دوشنبه 19 خرداد 1393 - 20:55 |
|